استرس و اضطراب چگونه سبب دردهای فک، صورت و دندان می شود ؟


 

پوسیدگی های دندانی، شکستن دندان، عفونت لثه، بیماری های سیستمیک تاثیرگذار روی اعصاب و بیماری‌های عصبی از دلایلی تقریبا شناخته شده هستند که می‌توانند سبب درد فک یا صورت شما شوند. اما شاید مسئله‌ای که بر خیلی‌ها پوشیده است این باشد که  استرس و اضطراب نیز می‌توانند سبب دردهای فک، صورت و همچنین دندان درد عصبی شود. در ادامه این مطلب قصد داریم با اتکا به جدیدترین اطلاعات پزشکی  تاثیر استرس بر روی درد فک، صورت یا دندان را مورد بررسی قرار دهیم.

استرس و اختلال مفصل فکی گیجگاهی

دندان درد عصبی یکی از عوارض اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) است. مفصل فکی گیجگاهی به  نقطه اتصال استخوان جمجمه و فک گفته می‌شود. این مفصل به شما اجازه جویدن، حرف زدن، خواندن و غیره را می‌دهد اگر بدون هیچ دلیل موجه دیگری در این ناحیه احساس درد می‌کنید، به احتمال زیاد به اختلال درد مفصل فکی گیجگاهی مبتلا شده‌اید.

 

لثه درد عصبی

اختلال مفصل فکی گیجگاهی ممکن است ناشی از برخی مشکلات فیزیکی باشد که از طریق رادیوگرافی یا MRI قابل تشخیص خواهد بود. اما به غیر از مشکلات فیزیکی، اضطراب و استرس نیز سبب اختلال مفصل فک گیجگاهی خواهد شد که ممکن است عوارضی مثل دندان درد عصبی، فک درد عصبی و یا درد عصبی صورت را به همراه داشته باشد.

استرس همچنین به عنوان علت فشار دادن فک روی هم یا همان دندان قروچه  در افراد است. بیماران اغلب به دلیل استرس زیاد در طول روز این فشار را به صورت دندان قروچه در زمان خواب و به صورت ناخود اگاه تخلیه می‌کنند. گاهی به دلیل فشار استرس فراوان افراد حتی در طول روز دندان‌های خود را روی هم فشرده و یا بهم می سابند.

فشار دادن یا سابیدن دندانها روی هم سبب فعال شدن عضلات فک و صورت شده و باعث کار کردن و یا انقباض و انبساط این ماهیچه‌ها می‌شود. در ضمن مفصل گیجگاهی فکی که محل اتصال فک پایین و بالا است هم در این پروسه فشار دادن دندان ها روی هم دچار فرسایش و فشار اضافی می شود.

عضلات فک و صورت و مفصل گیجگاهی فکی ما قادرند که فشارها در زمان غذا خوردن را تحمل کنند. این فشارها در حین غذا خوردن در طول شبانه روز معمولا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد اما به دلیل استرس و فشار مداوم و همچنین دندان قروچه، عضلات فک و صورت و مفصل گیجگاهی ممکن است ۱۰ تا ۱۸ ساعت تحت فشار و فعالیت باشند و می‌توان از آن‌ها به عنوان علت درد کل دندانها یاد کرد.

این فشار و فعالیت بیش از حد عضلات صورت و مفصل فکی گیجگاهی سبب خستگی و فرسایش آن‌ها شده و متعاقبا باعث دردهای فک و صورت و مفصل گیجگاهی می شود. این درد ناشی از التهاب و خستگی این عضلات و مفصل است.
گاهی این فشار‌های زیاد بخاطر دندان قروچه باعث ساییدگی دندان‌ها و حتی شکستن آن‌ها می‌شود. در برخی موارد، این فشارها، دندان‌های عصب کشی شده یا دندان هایی که حساس بوده‌اند را حساس‌تر از قبل و گاهی دردناک می‌کند که این مسئله به عنوان یکی از شایع‌ترین موارد دندان درد عصبی شناخته می‌شود. درد ناشی از این مسئله همچنین می‌تواند دلیلی برای شروع سر دردهای میگرنی یا دیگر سر دردها باشد. حتی گاهی این دردها باعث انتقال درد به ناحیه گردن و پشت سر شده و سبب احساس درد در این نواحی می شود.