مسئول EDO: فاطمه کشاورز
مسئول کمیته: خانم نرگس صالحی
مقدمه و هدف
این واحد به منظور ارتقاي تواناییهاي اعضاي هیات علمی، به ویژه اعضاي هیات علمی جدید در زمینه آموزش و تدریس، تشکیل شده است. از مهمترین وظایف این واحد، نیازسنجی از اعضاي هیات علمی در خصوص نیازهاي عمده ایشان در امر یاددهی و یادگیري و برگزاري کلاس ها، کارگاه ها و دوره هاي آموزشی با حضور اساتید مجرب در زمینه مربوطه میباشد. جهت هماهنگی بیشتر و انجام بهتر برنامههاي مدنظر در این واحد، کمیته توانمندسازي اساتید تشکیل شده است که هماهنگیهاي لازم جهت برگزاري دورههاي آموزشی و کارگاههاي مورد نیاز را با دیگر واحد و معاونتها در سطح دانشگاه و سازمان مرکزي انجام میدهد.
ماده :1 شرح وظایف
تدوین برنامه نیازسنجی آموزشی مشخص براي ارائه کارگاههاي آموزش پزشکی
برگزاري کارگاههاي آموزشی براساس نیازسنجی
تدوین و اجراي کارگاههاي ضروري آموزش پزشکی نظیر برنامه ریزي آموزشی، روشهاي تدریس و روشهاي ارزیابی دانشجو جهت اساتید تازه وارد
تدوین و اجراي کارگاههاي ضروري آموزش پزشکی نظیر روشهاي تدریس نوین و روشهاي نوین ارزیابی دانشجو جهت اساتید با سابقه
تدوین و اجراي پیگیري بکارگیري مطالب کارگاهها در محیطهاي آموزشی مرتبط
تدوین و اجراي برنامه اي جهت تشویق شرکت کلیه اعضاي هیات علمی در کارگاههاي ضروري آموزش پزشکی
ارزشیابی مدون کارگاههاي آموزش پزشکی اجرا شده
اهداف و فعالیتهای کمیته كميته آموزش اساتيد و آموزش مداوم
نيازسنجي در ارتباط با موضوعات تخصصي، همکاری با آموزش مداوم دانشگاه
شناسايي روزآمد نيازهاي آموزشي
تعيين اولويت هاي برنامه هاي آموزشي، تهيه فهرست موضوعات آموزشي
نيازسنجي آموزشي اعضا ء هيئت علمي، همكاري در طرح و برنامه ريزي كارگاههاي آموزشي
توسعه ي توانايي هاي اساتيد در گسترش روش هاي بهينه و نوين آموزش
ماده :2 ترکیب کمیته
2 ترکیب کمیته متشکل از مسؤل کمیته و اعضاء هیئت علمی علاقمند و توانمند در این زمینه میباشند.
ماده :3 شرایط عضویت
شخص عضو هیات علمی واحد مربوطه باشد و علاقمند و توانمند در این زمینه باشد.
ماده :4 تواتر و تصمیمات جلسات
کمیته جلسات کمیته بر اساس نیاز واحد قابل برگزاري است ولی حداقل در هر فصل (هر سه ماه) یکبار باید برگزار شود و تصمیمات جلسات بعد از تایید مدیر یا رییس EDC واحد قابل اجرا در آن واحد است
ماده :7 نحوه بهره گیري از تصمیمات
جلسات کمیته صورتجلسه تصمیمات به مدیر یا رییس EDO/EDC واحد ارائه شود و با همکاري معاون آموزشی دانشکده اجرایی گردد.
فعالیت های کمیته توانمندسازی اعضای هیئت علمی
هر عضو هیأت علمی باید در طول زندگی به طور مستمر در مسیر آموزش و یادگیری قرار گیرد تا بتواند به نحو مؤثری نقش حرفه ای خود را ایفا نماید. در این راستا وظیفه کمیته آموزش اساتید دفاتر توسعه آموزش در اجرای مفاد آیین نامه توانمندسازی اعضای هیأت علمی در حیطه های پنج گانه ضوابط و مقررات دانشگاهی، روشها و فنون تدریس، پژوهش در آموزش، ارزیابی فعالیت های آموزشی و پژوهشی و مدیریت اطلاعات علمی و منابع الکترونیکی، عبارتند از:
نیازسنجی آموزشی اعضاء هیأت علمی
جلب مشارکت اعضای هیأت علمی دانشکده جهت تدریس در کارگاه های مرکز مطالعات
همكاري در طرح و برنامه ريزي كارگاه هاي آموزشي
اطلاع رسانی در مورد کارگاه های توانمندسازی در دانشکده
تهيه و انتشار مطالب علمي در زمينه فرايند ياددهي يادگيري
طرح و برنامه ريزي كارگاه هاي آموزشي در توسعه فرايند آموزش
توسعه توانايي هاي اساتيد در زمينه تكنولوژي آموزشي
توسعه توانايي هاي اساتيد در گسترش روش هاي بهينه و نوين آموزش
پرسشنامه نیازسنجی کارگاه های توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی(نیمسال )
نام و نام خانوادگی............................................................
جنسیت مرد5 زن 5 سن.............................................
رشته تحصیلی پرستاری5 مامایی5 سایر.............................
آخرین مدرک تحصیلی کارشناسی5 کارشناسی ارشد5 دکترای تخصصی5 دانشجوی دکتری تخصصی5
مرتبه علمی هیات علمی5 غیر هیات علمی5
شماره همراه.....................................................
ایمیل............................................
محل خدمت..........................................
سابقه تدریس .......................... سال
نحوه اجرا برنامه به چه صورت باشد؟ کلاس های متوالی2دوساعته 5 کارگاه یک روزه5
کارگاه صبح5 کارگاه عصر5 آموزش مجازی5 دوره های کوتاه مدت چند روزه5 دوره های پودمانی طولانی مدت5
زمان مناسب ارائه برنامه های توانمند سازی از نظر شما کدامیک از موارد زیر است؟
بعداز وقت اداری5 وقت اداری5 پنج شنبه ها5 بین تعطیلات دو ترم5
حیطه |
گویه ها |
کارگاه مورد نیاز خود را تیک بزنید |
پژوهشی |
طرح و روانسنجی پرسشنامه های تحقیقاتی |
£ |
آشنایی با روش پژوهش کیفی(تحلیل محتوا، گراندد تئوری، پدیدار شناسی، تحلیل مفهوم، قوم نگاری، طرحهای ترکیبی،و..) |
£ |
|
آشنایی با روش پژوهش کمی |
£ |
|
اصول و فنون نگارش کتاب و درسنامه |
£ |
|
آشنایی با شیوه های تولید و چاپ مقالات علمی در مجلات ISI |
£ |
|
چالش ها و راهکارهای پژوهش در آموزش |
£ |
|
اخلاق در پژوهش |
£ |
|
(پزشکی مبتنی بر شواهد) EBM |
£ |
|
آشنایی با روش های مرور نظام مند و متا آنالیز |
£ |
|
نگارش پروتکل برای کارآزمایی بالینی |
£ |
|
آشنایی با نرم افزار های تعیین حجم نمونه |
£ |
|
آینده پژوهی |
£ |
|
مدل سازی با کمک AMOS |
£ |
|
دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی و خلق ثروت |
£ |
|
نقد و داوری مقالات کمی و کیفی پژوهشی |
£ |
|
نحوه طراحی پوستر برای همایش |
£ |
|
توسعه فردی |
زبان آکادمیک |
£ |
گرامر و مکالمه انگلیسی(دوره های ایلتس و تافل) |
£ |
|
آشنایی با اصول ترجمه |
£ |
|
روش های برقرار کردن ارتباط موفق |
£ |
|
نحوه ی نگارش CV به انگلیسی |
£ |
|
سخنرانی در مجامع بین المللی |
£ |
|
نحوه انجام مکاتبات علمی داخلی و خارجی |
£ |
|
مدیریت اطلاعات علمی و منابع الکترونیک |
£ |
|
کارآفرینی در حوزه سلامت |
£ |
|
نگارش پتنت(نوآوری و اختراع) |
£ |
|
علم سنجی |
£ |
|
نگارش پرپوزال برای اخذ گرنت |
£ |
|
قوانین ، مقررات و آیین نامه های ادراری و ارتقاء |
£ |
|
قوانین، مقررات و آیین نامه های انظباطی دانشجویان و اساتید |
£ |
|
فناوری اطلاعات |
آشنایی با سامانه های یادگیری الکترونیکی علوم پزشکی، آشنایی با LMS و موکس (سایتهای یادگیری مجازی) |
£ |
طراحی پرسشنامه های الکترونیکی |
£ |
|
تولید محتوای آموزشی با نرم افزار پرزی |
£ |
|
تولید محتوای آموزشی با نرم افزار فوکاکسی |
£ |
|
تولید محتوای آموزشی با نرم افزار کامتاسیا |
£ |
|
تولید محتوای آموزشی با نرم افزار استوریلاین |
£ |
|
تولید محتوای آموزشی با نرم افزار پرزی اداپ کپتیو |
£ |
|
اصول طراحی و تولید محتوای آموزشی الکترونیک |
£ |
|
جستجوی منابع پیشرفته |
£ |
|
SPSS, MAXQDA, STATA,… |
£ |
|
مدیریت اطلاعات علمی با نرم افزارEnd Note |
£ |
|
آشنایی با نکات امنیتی کار با سیستمهای نرم افزاری و فناوریهای نوین(تلگرام و...) |
£ |
|
اجرایی و مدیریتی |
مدیریت استراتژیک (برنامه ریزی استراتژیک ) |
£ |
مدیریت و رهبری آموزشی |
£ |
|
مدیریت زمان |
£ |
|
تصمیم گیری |
£ |
|
مدیریت عمومی |
£ |
|
آموزش |
روش ها و فنون نوین تدریس بالینی و تئوری(روشهای یادهی-یادگیری) |
£ |
روش ها و فنون نوین ارزیابی بالینی Mini CEX.DOPS, PMP،OSCE پورتفولیو ، لوگ بوگ |
£ |
|
نحوه نگارش طرح درس برای دروس تئوری و عملی |
£ |
|
اصول برگزاری ژورنال کلاب |
£ |
|
دانش پژوهشی و امتیازات آن برای هیات علمی |
£ |
|
باز اندیشی |
£ |
|
چگونه یک کارگاه برگزار کنیم؟ |
£ |
|
تدریس در کارگاه کوچک به روش TBL(team based learning) |
£ |
|
آموزش مبتنی بر شایستگی و آموزش های مبتنی بر وظیفه |
£ |
|
مدیریت کلاس درس |
£ |
|
تدریس در گروه کوچک به روش PBL(Problem based learning) |
£ |
|
طراحی،استاندارد سازی آزمونهای حیطه شناختی(چند گزینه ای،کوتاه پاسخ، تشریحی، صحیح غلط،جورکردنی) با تاکید بر تحلیل آزمونها |
£ |
|
طراحی،استاندارد سازی آزمونهای حیطه عاطفی |
£ |
|
آموزش کلاس وارونه |
£ |
|
سخنرانی تعاملی |
£ |
|
آشنایی با همیشها و جشنواره های آموزش پزشکی و نحوه نگارش فرایندهای آموزشی |
£ |
|
ارایه بازخورد و انواع آن در آموزش تئوری و بالینی |
£ |
|
روش های آموزش بالینی |
£ |
|
تدوین و بومی سازی گایدلاین های بالینی |
£ |
|
چگونگی برقراری یک ژورنال کلاب آموزشی |
£ |
|
مهارتهای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با فراگیر |
£ |
|
راهنمای تهیه راهنمای مطالعه |
£ |
|
آموزش پاسخگو |
£ |
|
اخلاق حرفه ای در محیط آموزشی |
£ |
|
انواع روشهای یاددهی-یادگیری |
£ |
|
مهارتهای تدریس استدلال بالینی |
£ |
لطفا موارد پیشنهادی خود برای برگزاری کارگاه هایی که در لیست بالا نمی باشد را ذکر بفرمایید:
برنامه کارگاه های توانمند سازی اساتید
عناوین کارگاههای آموزشی |
اسامي اعضاي هيئت علمي متقاضي– مطابق نتايج نيازسنجي
|
مدرسین |
زمان برگزاری |
مکان برگزاری |
کارگاه ایمنی بیمار |
خانم خواجه احمدی-خانم میرزایی-خانم صالحی- خانم کشاورز |
اقای دکتر سید منصور رضوی |
1402.10.24 10-12 |
سایت |
کارگاه اشنایی با فعالیت ها و اهداف کمیته های مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد واحد دامغان |
خانم کشاورز، خانم صالحی، خانم میرزایی |
خانم دکتر لعل |
1403/3/27 8-10 |
سایت - دامغان |
کارگاه راهنمای دانش پژوهی و جشنواره شهید مطهری |
خانم میرزایی، خانم صالحی، خانم کشاورز |
خانم دکتر نوشین باریک رو |
1403/6/27 8-12 |
سایت- سازمان مرکزی |
کارگاه افزایش مهارت های تدریس |
خانم صالحی، خانم کشاورز |
خانم دکتر شراره ضیغمی محمدی |
1403/5/10 1403/5/24 1403/5/30 8-13 |
سایت- کرج |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|